Olet täällä

Uusi ICT-opintopolku yhdistää yliopiston ja ammattikorkeakoulujen vahvuudet opetuksessa

Parisen viikkoa sitten alkanut valinnainen ”Hajautetut järjestelmät” -kurssi on yksi seitsemästä uuden ICT-opintopolun pilottikurssista, ja oiva esimerkki siitä, miten opetuksen voi järjestää uudella tavalla.

Viimeviikkoisella luennolla Itä-Suomen yliopistossa Kuopion kampuksella paikalla opetustilassa ja videon välityksellä oli yliopiston ja Savonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Karelia-ammattikorkeakoulun etäopiskelijat taas katsoivat luennon myöhemmin tallenteena omalla ajallaan.

- Yhteinen kandidaatin opintopolkumme on nyt muodostumassa, kertoivat laitoksen johtaja, professori Markku Hauta-Kasari ja lehtori Simo Juvaste Itä-Suomen yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta.

Yliopiston vahvuutena ovat perinteisesti olleet teoriaopinnot ja ammattikorkeakoulussa taas teorian ja käytännön yhdistäminen sekä harjoittelu. Nyt opiskelijoille halutaan tarjota parhaat palat molemmista.

Kokeilu on ainutlaatuinen koko Suomessa. Tavoitteena on synergiaetujen lisäksi suoristaa mutkat matkalla ammattikorkeakoulusta yliopistoon: aikaisemmin vaadittuja siltaopintoja ei enää tarvita, vaan opiskelija voi siirtyä halutessaan suoraan maisteriopintoihin.

- Tällainen opetustapa vaatii jatkuvaa opetussuunnitelman kehittämistä. Eri ammattikorkeakoulujen opinnot johtavat edelleen eri tutkintoihin, totesi Hauta-Kasari.

- Tavoite on, että omassa ammattikorkeakoulussa suoritetaan kuitenkin tutkinto loppuun, sanoi Juvaste.

 

ICT-alan yritykset mukana opintojen suunnittelussa

Yhteisten opintojen toteuttamisessa tällä tavoin on olennaista, että tekniikka toimii moitteettomasti. Kuvan laadun on oltava hyvä, ja äänen on toistuttava viiveettä. Kursseilla on ollut nyt käytössä kolme HD-kanavaa, kaksi videotykkiä ja televisio.

Opiskelijoiden keskuudessa uusi yhteinen tapa opiskella on otettu myönteisesti vastaan.

- Ei tämä ole vielä muuten vaikuttanut elämään, paitsi että pitää kävellä kahden kampuksen välillä. Suurin osa katsookin tämän luennon nauhoituksena, 2. ja 3. vuosikurssin opiskelijat miettivät.

- Kokeilemme nyt erilaisia kurssien toteutustapoja. Koko kurssi voi olla videoluentoina, tai sitten voidaan pitää pelkkä verkkokurssi jossa ei näe ollenkaan, mistä oppilaitoksesta porukka on peräisin. Ohjelmointikurssi taas voidaan pitää hands on -lähiopiskeluna, kuvaili Juvaste.

- Tavallisella luennolla luennoitsijan kontakti opiskelijaan on ohut. On tosi tärkeää saada palautetta tästä pilotista tulevaisuutta varten.

- Pilotista ollaan oltu jo nyt erittäin kiinnostuneita valtakunnallisestikin, kertoi Savonian koulutusvastuujohtaja Kaija Sääski.

- Meiltä on kyselty paljon, miten me teemme tämän – ja myös koulutuksen vetovoimaisuus herättää kysymyksiä.

Usko yhteiseen tulevaisuuteen on vahva. Opinnot suunnitellaan tarkasti työelämää ja tulevaisuutta varten.

- Joensuussa ICT-alalla on sata yritystä ja 1000 työntekijää. Mukaan opintoja suunnittelemaan on saatu tähän mennessä sieltä CGI, Arbonaut, Blancco ja FastROI, Kuopiosta mukaan tulivat parisen viikkoa sitten Enfo ja Tieto, sanoi Hauta-Kasari.

- Tavoitteenamme on luoda entistä houkuttelevammat kurssien sisällöt, ja ainakin tähän mennessä kurssit vaikuttavatkin todella hyviltä.

Kuvassa: Kaija Sääski ja Markku Hauta-Kasari.

 

Yhteiset opintopolut laajenevat myös muille aloille

Yhteisesti toteutettavat ICT-kandidaattiopinnot ovat jo mukana ensi vuoden yhteishaussa. Pilottikursseilta saadaan arvokasta palautetta, joiden myötä tulevaa opetussuunnitelmaa voidaan kehittää työelämälähtöiseen suuntaan. ICT-koulutuksen yleinen tulevaisuus on vielä avoinna.

- Resurssien kehittyminen on aaltoliikettä. Välillä on pidettävä vain pakolliset kurssit, toisena aikana taas on mahdollista lisätä enemmän valinnaisia kursseja. Yhteisissä opinnoissa opiskeluryhmät ovat joka tapauksessa isoja, eli tarpeeksi suuria luentosaleja voi olla vaikeaa löytää, mietti Savonia-ammattikorkeakoulun tietotekniikan lehtori Sami Lahti.

Sääsken mukaan sama suuntaus on havaittavissa myös muilla aloilla.

- Esimerkiksi kauppatieteissä ja liiketaloudessa tämä sama yhteisten opintojen trendi on jo laajenemassa eri puolilla Suomea. Osa henkilöstöstä saattaa ehkä pelätä, että kandikoulutus lakkaa ja nykyinen duaalimalli murenee. Ideana on kuitenkin yhdistää kaikkien osapuolten resurssit ja uudistaa koulutusta, Sääski totesi.

- Tavoitteenamme tulevaisuudessa on suunnitella yhteistyötä maisteriohjelmissa. Ne lisäävät varmasi myös koko Itä-Suomen houkuttelevuutta, lisäsivät Lahti ja Hauta-Kasari.

Teksti: Marianne Mustonen, UEF
Kuvat: Raija Törrönen, UEF

 

Savonia-ammattikorkeakoulu

Savonia on yksi Suomen suurimmista ja monipuolisimmista ammattikorkeakouluista, jolla on kampuksia kolmella paikkakunnalla: Iisalmessa, Kuopiossa ja Varkaudessa. Savonia palvelee lähes 6000 opiskelijan lisäksi aktiivisesti ympäröivää elinkeinoelämää, joka mahdollistaa sekä opetuksen että oppimisen työelämäläheisyyden.

Youtube