Olet täällä

Törmäytettyjä pelejä romuista, leluista ja keittiövälineistä

sh20126

Mitä syntyy pehmoleluista, elektroniikkaromusta, vanhoista vaatteista tai keittiövälineistä? Tietenkin innovatiivisia pelejä, kun asialla ovat Savonian eri aloilta törmäytetyt opiskelijat ja inspiraationa nykytaidefestivaali ANTI

- Aluksi tuntui, että mitähän tästä mahtaa tulla ja mikä on ideana, mutta kun juonesta päästiin kiinni, niin on ollut mukava päivä, tuumaa fysioterapiaopiskelija Henkka.

Liikuntaa ja galaksien suojelua

Noin parikymmentä tekniikan, fysioterapian ja muotoilun opiskelijaa törmäytettiin opintojensa alkutaipaleella nykytaidefestivaali ANTIn peliteeman innoittamana. Opiskelijoiden tavoitteena oli ideoida ja rakentaa peli tai leikki mitä moninaisimmista materiaaleista, toisin sanoen romusta.

Oveluutta hommaan toi se, että yhtään materiaalin osaa ei saanut käyttää sen perinteiseen käyttötarkoitukseen. Tuloksena syntyi muun muassa liikunnallinen taitorata ja galaksien suojeluun liittyvä tarinallinen peli. – Kyllä tuosta saisi jatkokehitettyä jonkin piirrossarjan tai elokuvan, huikkaa muotoilua opiskeleva Tuukka.

Yhteistä kieltä etsimässä

- On hyvä, että ryhmäydytään eri alojen kanssa jo heti opintojen alussa, tulee tuntumaa siitä, miten voi toimia yhteistyössä paitsi opintojen aikana myös tulevaisuudessa, Henkka toteaa.

Samoilla linjoilla on tki-asiantuntija Tiina Arpola. – Esimerkiksi fysioterapiassa pelillisyys lisääntyy koko ajan. Tarvitaan muotoilijoita, ohjelmoijia ja fysioterapeutteja, jotka osaavat keskustella keskenään, muuten puhutaan toiselle vierasta kieltä. Järjestän erilaisia pelinkehitystapahtumia ja toivon, että täältä syntyy opiskelijoille kipinää osallistua myös niihin.

Tunteminen on yhteistyön avain

Arpolan mukaan tulevaisuuden työssä tarvitaan entistäkin enemmän innostuneisuutta ja kykyä nähdä oman laatikon ulkopuolelle. – Siihen tarvitaan monialaisia tiimejä ja toivon, että täällä saadaan madallettua kynnystä kommunikoida muiden alojen ihmisten kesken.

Yrittäjyyttä opettava Ritva Pirinen kertoo, että eri tutkinto-ohjelmiin hakeutuu luonteeltaan ja toimintatavoiltaan erilaisia ihmisiä. – Kun opitaan tuntemaan, niin opitaan yhteistyöhän. Tämä on ihan suoraa valmennusta työelämään, jossa töitä tehdään monien alojen ammattilaisten kanssa.

Nyt on aika leikkiä!

- Oli mahtavaa nähdä ryhmien ideointia ja pelien syntymistä. Opiskelijat myös leikittivät toisiaan peleillä eli kokeilivat syntyneitä ideoita, kertoo fysioterapian opettaja Tuija Sairanen.

Opinnäytetöissä ja erilaisissa projekteissa eri alojen opiskelijoiden yhteistyö alkaa olla jo arkea, mutta uudet innovaatiot ovat nyt se uusi juttu. – Toivomme, että ryhmät tulevat tutuiksi ja jatkossa näitäkin ideoita voidaan kehitellä edelleen.

 

Päivän aikana syntyneet pelit jaettiin nähtäville Instagramin kautta. #salvageparty #uuttaluomassa #savoniaAMK. Parasta peliä sai myös äänestää ja äänestyksen voitti Team PKA eli Perttu Nurmeksela, Katariina Vikelä ja Anni Kohtala.

 

Savonia-ammattikorkeakoulu

Savonia on yksi Suomen suurimmista ja monipuolisimmista ammattikorkeakouluista, jolla on kampuksia kolmella paikkakunnalla: Iisalmessa, Kuopiossa ja Varkaudessa. Savonia palvelee lähes 6000 opiskelijan lisäksi aktiivisesti ympäröivää elinkeinoelämää, joka mahdollistaa sekä opetuksen että oppimisen työelämäläheisyyden.

Youtube