Olet täällä

Sairaanhoitaja Tommi Kinnunen

Tommi Kinnunen, Sairaanhoitaja (Ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma

Valmistuin alunperin sairaanhoitajaksi vuonna 2003 Savonia-amk:n terveysalalta.  Saman tien valmistumisen jälkeen pääsin töihin Kuopion yliopistolliseen sairaalaan leikkaushoitajaksi leikkaus- ja anestesiayksikkö 4:lle. Siellä ennätinkin työskennellä noin 8 ja puoli vuotta, ennen kuin siirryin Savonia -amk:n palvelukseen vuoden 2012 alussa. Nykyään toimin sairaanhoitajan tittelillä terveysalalla ja työtehtäviini kuuluvat simulaatiosairaanhoitajan tehtävät. Olen päässyt mukaan myös hanketoimintaan kahden eri hankkeen muodossa.

Ajatus ylemmän AMK-tutkinnon opiskeluun heräsi varmaan jo noin 5-6 vuotta sitten, kun olin vielä leikkaushoitajana KYS:ssa. Sairaanhoitajan toimenkuvaan kuuluu olennaisesti myös opiskelijoiden ohjaus ja uusien hoitajien perehdytys. Tämä kiinnosti minua kovasti ja toimin mielelläni ohjaajana sekä perehdyttäjänä. Hiljalleen heräsi ajatus opetustyöhön pyrkimisestä ja kertaalleen hainkin yliopistoon opettajakoulutukseen. No, sinne pääsy jäi parin pisteen päähän, ja näin jälkikäteen ajateltuna se oli onni! Tämän jälkeen aloin tutkailla muita mahdollisuuksia saada opettajan pätevyyden ja silloin törmäsin ylempään AMK-tutkintoon. Sain selville, että tutkinto antaa pätevyyden hakea opettajan tehtäviä sekä se on myös edellytyksenä ammatilliseen opettajakoulutukseen. Tämän jälkeen selvitin milloin ko. koulutus alkaa täällä Kuopiossa ja haun jälkeen pääsinkin sitten sosiaali- ja terveysalan johtamisen ja kehittämisen koulutusohjelmaan. Opinnot alkoivat syyskuussa 2009 ja elokuussa 2012 sain paperit käteen.

Opinnot olivat suunniteltu siten, että tietty määrä oli lähipäiviä ja niiden lisäksi oli itsenäistä opiskelua sekä tehtäviä ja tenttejä. Tämä sopi minulle hyvin, koska sain suoritettua opiskeluja työnteon ohella. Opiskelu oli tosin toisinaan raskasta: tehtäviä kohtalaisen paljon ja ne olivat haastavia sekä aihealueeltaan laajoja, mutta kuitenkin ne olivat suunniteltu siten, että jokainen pystyi tekemään ne oman ammatin ja oman työpaikan näkökulmasta. Tämä antoi valtavasti uutta näkökulmaa omaan työhön ja osasi katsoa asioita laajemmaltikin. Myös esimiesten, johtajien ja koko organisaation toimintaan sai aivan uutta näkökulmaa ja ymmärrystä.

Opiskelujen alkuvaiheessa tuntui, että nämähän hoituvat töiden ohessa helposti, mutta opintojen edetessä tehtävissä odotettiin jo laajempaa näkökulmaa sekä ammatillisempaa otetta. Samoin perhe- ja työelämän yhteensovittaminen opiskelun kanssa oli toisinaan haastavaa. Kahden pojan isänä ei aina rauhallista hetkeä tehtävien tekemiseen meinannut saada, mutta onneksi vaimoni tuki ja kannusti minua opintojen suorittamisessa. Ilman häntä en varmastikaan olisi saanut opintoja suoritettua. Opintojen aikana pidin myös töistä kaksi ja puoli kuukautta opintovapaata, jotta pystyin keskittymään opiskeluun kunnolla. Opintovapaan aikana sain tehtyä kaikki rästissä olleet tehtävät ajan tasalle sekä sain uutta puhtia myös opinnäytetyön tekemiseen.

Työnantaja ja erityisesti lähiesimies tuki opintojani kiitettävästi. Osastonhoitaja teki sen minkä pystyi, jotta saan opinnot suoritettua. Kaikille lähiopetuspäiville en voinut osallistua, sillä ne päivät menivät ns. omasta pussista. Niihin jouduin käyttämään sekä lomapäiviä tai sitten päivystysvapaita, joita pystyi hyödyntämään opiskeluun.

Savonian tuki mahdollisti opintojen loppuun suorittamisen.  Etuna oli se, että työskentelin tässä samalla kampuksella, joten kaikki kirja- yms. materiaalit olivat helposti saatavilla.  Pystyin tekemään opinnäytetyötä työajalla sellaisina päivinä, jolloin ei muuta ihmeellistä ollut suunniteltu.  Opinnäytetyön teko mahdollistui, koska opinnäytetyöni oli osana isompaa kansainvälistä hanketta, jossa Savonia oli mukana. Tavallaan tein töitä työnantajalle.

Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ylemmästä AMK-tutkinnosta on ollut pelkästään hyötyä valmistumisen jälkeen. Uskoisin, että sen avulla pääsin vaihtamaan työpaikkaa KYS:lta Savonialle ja olen päässyt tekemään opetustyötä, mikä on ollut haaveena. Seuraava askel olisi ammatillisten aineiden opettajakoulutus, jonka voisi myös suorittaa töiden ohessa. Edellinen yhdessä ylemmän AMK-tutkinnon kanssa antaisi opettajan pätevyyden ja olisin samalla viivalla yliopistosta valmistuvien opettajien kanssa.

Rehellisesti ja vilpittömästi voin suositella sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa kaikille, jotka haluavat saada uutta näkökulmaa ja sisältöä sekä uutta ”buustia” omaan työhön. Tämä ei mielestäni edellytä halukkuutta ja intoa johtajan/esimiehen pestiin, vaan tämä koulutus antaa valtavan hyvän pohjan myös kehittämis- ja hanketyöhön.

Savonia-ammattikorkeakoulu

Savonia on yksi Suomen suurimmista ja monipuolisimmista ammattikorkeakouluista, jolla on kampuksia kolmella paikkakunnalla: Iisalmessa, Kuopiossa ja Varkaudessa. Savonia palvelee lähes 6000 opiskelijan lisäksi aktiivisesti ympäröivää elinkeinoelämää, joka mahdollistaa sekä opetuksen että oppimisen työelämäläheisyyden.

Youtube

Flickr