”Data on kuin uusi öljy, ilman sitä kone yskii pahasti”

07.09.2016

Digikyky-koulutuspäivässä tarkasteltiin digitalisaation hyödyntämistä liiketoiminnassa. Koulutuspäivän pääpuhuja, Chief Digital Officer Anni Ronkainen Kesko Oyj:stä, selvitti puheenvuorossaan digitalisaation muutosta ja datan tarjoamia mahdollisuuksia. Päivän aikana kuultiin myös yritysesimerkkejä palveluliiketoiminnan kehittämisestä sekä digitaalisen kehitysprosessin läpiviennistä.

Yhteiskuva

Iloinen joukko Digikyky-koulutuspäivään osallistuneita yritysedustajia, puhujia ja järjestäjiä.

Digitaalisen maailman murros vaikuttaa kaikkeen tekemiseen, ajatteluun ja toimintaan. Ronkaisen (kuvassa keskellä, edessä) mukaan digitalisaatio pitääkin nähdä uhkan sijaan mahdollisuutena ja tehdä siitä kilpailuetu. Kaiken keskiössä on asiakas, joka määrää kaupankäynnin suunnan. Kaikki toiminta pitäisikin kääntää asiakaslähtöiseksi. Tähän data antaa mahdollisuuksia.

– Data on kuin uusi öljy, joka tekee jokaisesta yrityksestä teknologiayrityksen. Ilman sitä kone yskii pahasti. Kauppoja johdetaan datalla ja parempia päätöksiä tehdään datalla. Meillä on seuraavat 2-5 vuotta aikaa kääntää johtaminen datajohtamiseksi, koska enää ei pärjää pelkällä intuitiolla, painotti Ronkainen.

Pekka Pirttiaho Mega Elektroniikka Oy:stä antoi käytännön neuvoja palveluliiketoiminnan kehittämiseen. Hän painotti asiakkaan kuuntelemista ja selvitti, että vasta ymmärtämällä asiakkaan tarpeet ja löytämällä keinot ratkaista asiakkaan ongelmat pääsee mukaan bisnekseen. Pirttiaho painotti myös nopeutta markkinoille menemisessä.

– Bisneksen hahmottaa vasta juttelemalla asiakkaan kanssa ja ymmärtämällä, kuinka palvelubisneksellä voi tehdä asiakkaan elämän helpommaksi. Kaiken ei tarvitse olla valmiina, kun lähtee myymään. Katseen on oltava tavoitteissa, mutta tavoitteiden pitää olla tarpeeksi yksinkertaisia. Jos kilpikonna voi hypätä, voit sinäkin tehdä suuria asioita, Pirttiaho summasi.

Talentree Oy:n Kimmo Vainikainen (kuvassa toinen vas.) avasi keskeisiä tekijöitä digitalisaation kehitysprosessista roadmap-mallin avulla. Roadmap on konkreettinen ja vaiheittainen toimenpidesuunnitelma, jossa on huomioitu toimintaympäristön muutos. Digiroadmap muuttuu ja päivittyy koko ajan. Sen avulla voi selvittää, mitä pitää tai mitä tulisi tehdä.

– Digitaalinen murros muuttaa yrityksen toimintaa kaikilla tasoilla. Kyse on ennen kaikkea muutosjohtamisesta sekä osaamisen hallinnasta ja kehittämisestä. Vanhasta kulttuurista poisoppiminen on usein haastavaa, ja muutos kannattaakin tehdä pienissä paloissa, selvitti Vainikainen

Aineettoman arvon ja IPR:n (Intellectual Property Rights) näkökulmaa valotti Kari Voutila (kuvassa vas.) You.Live Network Oy:stä. Hänen mukaan kaikki perustuu hyviin ideoihin ja ”think outside the box” -ajatteluun. Myös tarinat ovat tärkeitä. Voutilan mukaan huonotkin ideat saadaan myytyä hyvillä tarinoilla. Lisäksi on muistettava, että asiakas on paras kumppani aineettoman arvon kehityksessä. Asiakas on yrityksen tärkein voimavara.

– Aineettoman arvon luonti on jatkuvaa työtä, jossa asiakkaan ongelman ratkaiseva idea konseptoidaan, suojataan ja myydään monistettavassa muodossa digitaalisilla markkinoilla, Voutila tiivisti. 

Koulutuspäivän kaikissa puheenvuoroissa nousi esiin asiakkaiden merkitys digitaalisen maailman murroksessa. Ja vaikka asiakas ja asiakkaan ymmärrys onkin kaiken keskiössä, on hyvä muistaa, ettei tarkastele asiakasdataa liian mustavalkoisesti, koska asiakas ei välttämättä itsekään tiedä mitä huomenna tarvitsee.

Savonia-ammattikorkeakoulu

Savonia on yksi Suomen suurimmista ja monipuolisimmista ammattikorkeakouluista, jolla on kampuksia kolmella paikkakunnalla: Iisalmessa, Kuopiossa ja Varkaudessa. Savonia palvelee lähes 6000 opiskelijan lisäksi aktiivisesti ympäröivää elinkeinoelämää, joka mahdollistaa sekä opetuksen että oppimisen työelämäläheisyyden.

Youtube

Flickr